Zaledwie kilka tygodni pozostało do tegorocznego Kongresu Public Relations 2012. To jedno z najważniejszych spotkań branży PR odbędzie się już 19-20 kwietnia 2012

WYWIAD Z DR. DARIUSZEM TWORZYDŁO

W dniach 19 i 20 kwietnia we Wrocławiu odbędzie się druga edycja Kongresu Profesjonalistów Public Relations. W tym roku wydarzenie poświęcone będzie nowym technologiom i ich wykorzystaniu w komunikacji. Organizatorami spotkania są: Związek Firm Public Relations, Uniwersytet Wrocławski oraz Newsline Sp. z o.o.

Partnerami merytorycznymi zostały: Polskie Stowarzyszenie Public Relations, Fundacja Internet PR oraz PRESS-SERVICE Monitoring Mediów, a sponsorem głównym – Netia S.A.

Rok temu motywem przewodnim Kongresu była efektywność działań PR. W tym roku wątkiem wiążącym zaplanowane wystąpienia są innowacyjne technologie. Czy Kongres dostarczy uczestnikom nowej wiedzy w tym zakresie, czy też będzie to swego rodzaju résumé?

Zdajemy sobie sprawę, że temat nowych technologii jest często poruszany na różnego rodzaju konferencjach. My jednak zaprezentujemy wyniki projektów badawczych, które nie zostały wcześniej publikowane, a z pewnością wniosą nowe spojrzenie na analizowane zagadnienia. Propozycja jaką przygotowaliśmy dla naszych gości będzie bazować na profesjonalnej wiedzy merytorycznej osób będących w branży wiele lat, przedstawicieli takich firm jak: Ciszewski MSL, Grupa PRC, Alert Media Communications, Ideo,Ernst & Youngoraz innych. Uczestnicy Kongresu uzyskają wiedzę z zakresu metod zarządzania kryzysowego w dobie Web 2.0, będą mieć możliwość zapoznania się z wynikami badań Millward Brown SMG/KRC, a także wysłuchać wystąpienia gościa specjalnego – prof. Jana Miodka.

Dlaczego PR-owcy, tak chętnie wykorzystują social media i inne nowe media oraz nowoczesne technologie w planowanych przez siebie kampaniach?

Nowe media, wykorzystujące interaktywność i asynchroniczność, dynamicznie weszły w procesy tworzenia kampanii komunikacyjnych. Wiąże się to głównie z przekształceniem kategorii relacji pomiędzy nadawcą i odbiorcą. Nowe media umożliwiają budowanie transferu informacyjnego na zasadzie dialogu, a nie jednostronnego „nawoływania”, co było standardem przy komunikowaniu z wykorzystaniem mediów tradycyjnych. Dwustronna komunikacja z grupą docelową daje możliwość skutecznego dialogu, okazję do budowania lojalności oraz tworzenia więzi z marką. PR-owcy chętnie korzystają z tego typu rozwiązań właśnie ze względu na wyjątkowe relacje, które tworzą się pomiędzy nadawcą i odbiorcą. Na przykładzie wielu polskich firm możemy zaobserwować, że marki prowadzące działania z wykorzystaniem social mediów stają się nam bliższe i po prostu darzymy je większą sympatią.

Korzystanie z portali takich jak: Facebook, Golden Line czy Twitter to już styl życia wielu ludzi, a kontakt pomiędzy internetowymi przyjaciółmi trwa niemalże całą dobę. Czy Pana zdaniem nie zaprowadzi to nas do spłycenia relacji interpersonalnych, czy kontakt on-line nie będzie jedynie substytutem życia społecznego, który w końcu znudzi się, bo zapragniemy kontaktów osobistych?

Codziennie wykorzystujemy innowacyjne technologie do nauki, zabawy, komunikacji i pracy.  Zjawisko portali społecznościowych, można rozpatrywać w pewnym sensie, w kategoriach quasi mody. Ponieważ podobnie jak moda tak i social media mają charakter konsumpcyjny, jest więc możliwe, że ludzkie relacje na takiej płaszczyźnie ulegną spłyceniu. Nic nie jest tu jednak całkiem czarne lub białe. Relacje użytkowników portali społecznościowych w wielu przypadkach nie są wyjątkowo głębokie, jednakże sama ilość tego typu kontaktów oraz możliwość ich selekcji zasługuje na uwagę nie tylko PR-owców, ale i psychologów oraz socjologów. I to właśnie jest fenomen społeczny, który jeszcze przez długi czas będziemy mogli obserwować i analizować.
Jeśli miałby Pan w kilku słowach powiedzieć, dlaczego warto przyjechać do Wrocławia 19 i 20 kwietnia, na co zwróciłby Pan szczególną uwagę?

Wspólnie z prelegentami chcemy zaprosić wszystkich uczestników do wymiany doświadczeń. Kongres będzie miejscem generującym zarówno nowe koncepcje, jak również bezcenne kontakty z ludźmi z branży. Ponadto, warto wziąć udział w tym wydarzeniu nie tylko ze względu na rozbudowany program, ale także na charakterystyczną atmosferę, która stymuluje do kreatywnego postrzegania oraz inspiruje do działania. Ponieważ praca PR-owca to pasja, a swoją pasją należy się dzielić.