Hejt to nowa normalność

16 i 17 września w Rzeszowie odbyła się XXI edycja Kongresu PR. W Hotelu Bristol spotkało się ponad 200 specjalistów branży: przedstawicieli firm, agencji public relations oraz organizacji pozarządowych. Paneliści mówili o kwestiach dotyczących digital PR-u, hejtu oraz zarządzania kryzysem w Internecie.

XXI Kongres PR potwierdził, że branża public relations jest bardzo dynamiczna. Eksperci ds. komunikacji rozmawiali o zmianach, które wymusiła pandemia, podejmowali kwestię wyzwań, przed którymi stają na co dzień oraz nowych rozwiązań, których wciąż szukają. Paneliści mówili również o etyce w zawodzie PR-owca oraz o problemach polskiego PR-u. Za nami XXI edycja Kongresu. Cieszy mnie, że po 20 latach, pomimo pandemii, wciąż spotykamy się, żeby w atmosferze wzajemnego szacunku i zrozumienia omawiać zmiany zachodzące w public relations oraz wymieniać poglądami. Branża wciąż potrzebuje integracji a wydarzenia takie jak Kongres PR to umożliwiają – mówi Dariusz Tworzydło, pomysłodawca i organizator Kongresu Profesjonalistów Public Relations.

Dyskusje podejmowane podczas wydarzenia zostały zdominowane przez zagadnienie hejtu oraz sposobów na temat tego, jak sobie z radzić w komunikacji. XXI edycja Kongresu została zdominowana przez kwestię Pokazuje to jak aktualne i narastające jest to zjawisko. W debacie Hejt – zjawisko powszechne. O niełatwej sztuce (nie)reagowania wzięli udział eksperci, którzy sami tego hejtu doświadczyli – Joanna Kubik, Inspektor Referatu Prasowego w Urzędzie Miejskim w Gdańsku, Marek Kacprzak, były dziennikarz, Specjalista ds. komunikacji, Ziemowit Nowak, Rzecznik Prasowy Wodociągów Kieleckich oraz Wojciech Jabczyński, Rzecznik prasowy w Orange Polska. Uczestnicy dyskusji zgodnie stwierdzili, że w przypadku hejtu emocje są najgorszym doradcą. Panel poprowadził Adam Łaszyn, CEO w Alert Media Communications, który spojrzał na hejt w inny sposób: To jest w naturze relacji ludzkich, które nie zawsze są piękne i pełne pozytywnego nastawienia. W dzisiejszym świecie nie ma obecności w sieci bez hejtu, a im wyższa popularność tym ten hejt jest większy. Nie jest to też pojęcie jednoznaczne – wg prof. Gilberta jest to część demokracji i świadczy o wolności, o tym, że możemy się wypowiadać. Hejtu nie ma tam gdzie nie ma wolności wypowiedzi.

Chociaż hejt może być uważany za przejaw demokracji i wolności słowa to jednak eksperci byli zgodni – jest to zjawisko negatywne, z którym trzeba walczyć. Ich zdaniem, ważna jest próba zrozumienia drugiej strony i podjęcie komunikacji. Często osoba pisząca obraźliwe komentarze sama doświadczyła czegoś złego. Warto pamiętać, że po drugiej stronie jest człowiek, jednak w momencie eskalacji hejtu powinno się podjąć stanowcze kroki. W niektórych przypadkach wystarczy usunięcie komentarza i zgłoszenie konta, w innych – kiedy hejter staje się bardziej agresywny – warto sprawę zgłosić na policję. – Jak spojrzymy na statystyki to widać jedną prostą rzecz, że wyrazy abusywne i fraza hejt rosną z roku na rok i moim zdaniem jest to wystarczający argument żeby powiedzieć, że hejt to nowa normalność. On będzie i będzie go coraz więcej. Musimy z tą nową normalnością żyć. Praca rzecznika i praca PR-owca zmienia się i będziemy musieli sobie z tym hejtem coraz lepiej radzić – podsumował Szymon Sikorski, CEO w Publicon podczas swojej prelekcji Hejt to nowa normalność. Kilka porad jak z nim żyć.

Do tematu hejtu odniosły się również przedstawicielki płci pięknej podczas debaty Kobiety w komunikacji. Żaneta Czyżniewska, Członkini zarządu PSPR, doktorantka SGH mówiła o „szklanych zjawiskach” w kontekście ścieżki awansu pań i zauważyła, że nawet w branżach, które zostały zdominowane przez kobiety, to mężczyźni szybciej awansują. Jej zdaniem kluczową kwestią jest mentoring oraz wsparcie kobiet, którym już się udało osiągnąć sukces w biznesie. Joanna Kącka, Rzeczniczka Prasowa Komendanta Wojewódzkiego Policji w Łodzi stwierdziła, że pomimo tego, że zawód policjanta jest typowo męskim zawodem to jednak jest w nim miejsce dla kobiet, ponieważ ich empatia i wrażliwość bardzo pomagają np. podczas trudnych rozmów. Do przyjętych stereotypów odnośnie płci odniosła się w trakcie debaty Justyna Oracz, Head of communications w Fantasyexpo Sp. z o.o., która mówiła o gamingu, podkreślając, że nie jest on zarezerwowany ani dla kobiet ani dla mężczyzn, po prostu łączy ludzi. W dyskusji wzięły również udział Beata Kopczyńska, regionalna Rzeczniczka Prasowa ZUS Województwa Śląskiego oraz Marta Andreasik, PR Manager w Huuuge Games. Panie rozmawiały nt. tego, czy kobiety potrafią się jednoczyć oraz która płeć radzi sobie lepiej z hejtem i kogo ten hejt częściej dotyka. Joanna Piwowarczyk, Ekspert ds. Komunikacji Marketingowej w Orange Polska, która prowadziła panel, spuentowała debatę wnioskiem, że panie powinny brać przykład z Kopciuszka, który niby jest grzeczny, niby słucha, ale jednocześnie czeka na swój moment i nie boi się go wykorzystać. Partnerem merytorycznym panelu było Polskie Stowarzyszenie Public Relations.

Pierwszego dnia odbyła się również Gala rozdania nagród I edycji Konkursu PR Wings, który ma na celu promowanie etycznych praktyk public relations. Nagrody rozdano w 13 Kategoriach, m.in. Public Affairs i Lobbying, PR innowacja roku czy CSR – Największy wpływ społeczny. Uczestnicy Kongresu poznali też datę następnej edycji wydarzenia. Eksperci ds. komunikacji ponownie spotkają się w Rzeszowie już 15 i 16 września 2022 r.