Epoka post-prawdy
W 2016 roku kolegium Słownika Oksfordzkiego uznało post-prawdę za słowo roku, natomiast w 2017 wielkie portale społecznościowe wydały fake newsom wojnę. Te dwa wydarzenia pokazują problem wzrastającej dezinformacji, która potrafi w błyskawicznym tempie rozprzestrzeniać się za pośrednictwem social media. W świecie, w którym każdy może z łatwością stworzyć i dystrybuować fałszywą informację, dbałość o wizerunek jest trudna, ale nie niemożliwa.
– Pomimo pewnych tendencji związanych z rozwojem komunikacji za pośrednictwem internetu, prawda wciąż jest w cenie. Przedstawienie faktów to zresztą jedyne słuszne i skuteczne działanie, które może zniwelować negatywne skutki wywołane przez fake newsa – wyjaśnia dr hab. Dariusz Tworzydło, reprezentujący Uniwersytet Warszawski i EXACTO sp. z o.o., organizator Kongresu. – Należy jednak pamiętać, że nawet prawda nie będzie miała szansy się obronić, jeżeli zostanie zakomunikowana zbyt późno. W obliczu kryzysu zawsze liczy się czas.
Fake news na własne życzenie
Łatwość, z jaką fake newsy zdobywają rozgłos w mediach społecznościowych, nie umknęła uwadze marketingowców. Wykorzystać postanowili to m.in. specjaliści od promocji marki Reserved, którzy dla potrzeb kampanii przygotowali specjalne wideo. Nagranie przedstawiało Amerykankę o pseudonimie „Dee Dee”, która próbowała odnaleźć za pośrednictwem internetu niejakiego Wojtka, którego poznała w Warszawie. Zgodnie z oczekiwaniami autorów kampanii promocyjnej, wideo wirusowo rozprzestrzeniło się w social media. Wielu użytkowników szczerze chciało pomóc bohaterce odnaleźć miłość, dlatego gdy ujawniono, że cała akcja jest mistyfikacją na potrzeby marketingowe marki Reserved, osoby te poczuły się oszukane i zmanipulowane. Wykorzystanie mechanizmu działania fake newsów jest sporą pokusą, ponieważ może zapewnić publicity o szerokim zasięgu. Jednak odpowiedzialne public relations to coś więcej niż rozgłos. W tym wypadku zapomniano, że budowanie wizerunku marki musi być oparte o zaufanie, a wprowadzanie w błąd swoich klientów je podważa, co może stać się źródłem kryzysu wizerunkowego – podsumowuje Dariusz Tworzydło.
O tym, jak radzić sobie z komunikacją kryzysową również tą związaną z dezinformacją, opowiedzą specjaliści, którzy zgromadzą się podczas zbliżającego się Kongresu Profesjonalistów Public Relations. Wśród zaproszonych prelegentów, którzy podzielą się swoim doświadczeniem, będą m.in. Jacek Kotarbiński – ekspert z zakresu marketingu i innowacji, Justyna Szafraniec – dyrektor ds. PR, Grupa Generali Polska oraz Magdalena Brzezińska – kierownik działu korporacyjnego Grupy Żywiec.
Organizatorami Kongresu Profesjonalistów Public Relations są Newsline sp. z o.o. oraz Ideo sp. z o.o. Głównym sponsorem Kongresu Profesjonalistów Public Relations jest PRESS-SERVICE Monitoring Mediów. Partnerem merytorycznym Kongresu jest Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. Partnerami Głównymi są: Orange Polska, Alert Media Communications, Urząd Miasta Rzeszów, Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego, Polskie Stowarzyszenie Public Relations, Związek Firm Public Relations oraz Stowarzyszenie Informatyka Podkarpacka. Partnerami są: Can Zan, Media Visage, Filmowy.org, SYLVECO, VIANEK, Hotel Bacówka Radawa & SPA, Tymbark.
Patronat medialny nad kongresem objęli: Grupa RMF, TVP3 Rzeszów, Polskie Radio Rzeszów, Gazeta Wyborcza Rzeszów, GC Nowiny, Nowiny24.pl, Fundacja InternetPR, Publicrelations.pl, mBrookers.pl, Agencja Managerska VIP for You, Opowiecie.info, Fundacja Managerska Creative, Rogozinska.com, Kwartalnik RKS, Biznes na Fali, Marka jest Kobietą, Law Business Quality, Imperium Kobiet, Marketing przy Kawie, Marketing dla Ciebie, Ad Monkey, OOH Magazine, eBiznesonline, RegioPortal, Forum Samorządowe, Dziennik Warto Wiedzieć, TygrysyBiznesu, Resinet.pl, Twojejaslo.pl, Signs.pl, Gospodarkapodkarpacka.pl, Naszbiznes24.pl, Newsrm.tv, Marketingmiejsca.com.pl, Marketer+, PIAP, Najlepszekonferencje.pl, Miejscakonferencyjne.pl, Salebiznesowe.pl, Mojekonferencje.pl.