Główna sesja pierwszego dnia Kongresu związana była z tematem nowoczesnych technologii w public relations. Blok rozpoczęła wiceprezes zarządu Związku Firm Public Relations Joanna Delbar, która zwróciła uwagę na całkowitą zmianę podejścia do komunikacji i dotarcia do grup docelowych z powodu popularyzacji mediów społecznościowych. W przeszłości komunikacja była bardzo jednokierunkowa – mówiła. Dzisiaj zadaniem PR-owców jest bezpośredni kontakt z tysiącami ludzi.

Następnym prelegentem był Adam Łaszyn z jego corocznym subiektywnym rankingiem 10 najważniejszych wydarzeń, które wpłynęły w 2011 roku na branżę public relations i social media. Wśród najważniejszych zdarzeń wskazywał często na oddolne ruchy, które zaktywizowały obywateli, ale najwyższe trzy miejsca zajęły kolejno od trzeciego miejsca: Utracona cześć Katarzyny W. – kompletna porażka wizerunkowa policji i wielki sukces Rutkowskiego; Noc konfesjonałów – kościół zaczął mówić językiem generacji V, efektem czego było więcej ludzi w kościołach; Wygrana PO w 2011r. – po raz pierwszy w historii Polacy nie wyrzucili z pracy dotychczasowych rządzących.

Przed pierwszą przerwą mogliśmy też usłyszeć o wynikach badań Modern Life Global Report 2012, które przedstawiła Katarzyna Przewuska z Euro RSCG Sensors. Pierwszy blok zakończył Tomek Tomczyk lepiej znany jako autor popularnego bloga Kominek. Prelegent zauważył – liczących się blogerów jest w Polsce nie więcej niż 50. Jednocześnie powinniśmy pamiętać o tym, że kiedy decydujemy się na współpracę z blogerem nie kończy się ona wraz zakończeniem kampanii, tylko powinna być długofalowa.

Po przerwie mogliśmy wysłuchać Urszuli Radzińskiej – prezes Stowarzyszenia Prasy Firmowej. Zwróciła ona uwagę na znaczenie komunikacji wewnętrznej oraz budowę zaangażowania wśród pracowników. Pokazała kilka przykładów aplikacji mobilnych, które mogą w tym pomóc. Następnym prelegentem była dr Anna Miotk z Netsprint.pl, która próbowała odpowiedzieć na pytanie „Czy ROI w public relations w ogóle można policzyć?”. Na przykładzie marki Cinnabon panowie Marcin Barczyk z Cinnabon Polska i Sebastian Chachołek z Grupy PRC zaprezentowali jak można wykorzystać nowe media jako narzędzie wprowadzania marki na polski rynek w czasie kryzysu. Marcin Budzich – bloger znany jako Mediafun – pokazał słuchaczom na czym polega różnica między vlogerami i twórcami „show” oraz opowiedział o coraz popularniejszej grupie blogerów „markowych”, którzy opowiadają o określonych brandach i produktach – jak prognozuje, jest to trend rosnący.

Na koniec drugiego bloku wystąpił Andrzej Jędrzejczak z agencji Fleishman-Hillard. Zwrócił on uwagę na problem planowania polskich kampanii na Facebooku. Otóż o działaniach w kanałach tego typu decydują działy marketingu, a nie PR. Należy przedefiniować rolę public relations w mediach społecznościowych – to autorytet jest ważniejszy niż zasięg, a praca nad autorytetem to zadanie agencji PR.

Tuż po obiedzie Bartosz Lewicki z Multi Communications zaprezentował badania raportu z sondażu przeprowadzonego wśród 114 dziennikarzy ogólnopolskich meidów. Raport miał na celu uzmysłowić odbiorcom czy i jak dziennikarze korzystają z mediów społecznościowych? Następnie Barbara Sołtysińska z MSL Ciszewski przy pomocy przykładów sytuacji kryzysowych opisała wszystkie etapy kryzysu oraz pokazała co należy robić w trakcie każdego z nich. Sebastian Bykowski, dyrektor generalny, wiceprezes zarządu Press Service starał się odpowiedzieć na pytanie, kto tak naprawdę kreuje opinię publiczną? Na kilku przykładach, m.in. śmierci Hanki Mostowiak, wykazał, że opiniotwórcze wciąż są media tradycyjne, ale tak naprawdę niezbędny jest monitoring wszystkich źródeł informacji, aby posiadać pełny obraz marki. O pacjentach w sieci i poszukiwaniu wiedzy medycznej starały się opowiedzieć przedstawicielki agencji Headlines Porter Novelli: Joanna Pruszyńska-Witkowska oraz Ewelina Nazarko-Ludwiczak. Prelegentki zapoznały uczestników Kongresu z określeniem „empowered patient” jednocześnie wskazując jak należy się komunikować z tą grupą. Maciej Makuszewski z Ernst & Young na przykładzie działań własnej firmy wskazał na ważność budowania wizerunku firmy jako najlepszego pracodawcy. 1500 zadowolonych pracowników to 1500 świetnych liderów opinii – zakończył.

Jako ostatni prelegenci pierwszego dnia wystąpili Katarzyna Korzeniewska z Uniwersytetu Gdańskiego i członek zespołu Neo Retros Bartosz Staniszewski. Wystąpienie miało dwie części: pierwszą – teoretyczną, poprowadziła przedstawicielka Uniwersytetu Gdańskiego mówiąc o schyłku przemysłu fonograficznego i mocno zaangażowanych w wykorzystanie marketingowe muzyki firmach. Bartosz Staniszewski pokazał jak zespół Neo Retros wykorzystuje media społecznościowe aby się promować.