16 i 17 września w odbyła się kolejna edycja Kongresu PR. W rzeszowskim Hotelu Bristol spotkało się ponad 200 specjalistów branży: przedstawicieli firm, agencji public relations oraz organizacji pozarządowych. W trakcie tegorocznej edycji nie zabrakło tematów związanych z digital PR-em, hejtem oraz e-kryzysami.

Kongres PR co roku potwierdza, jak dynamiczna jest branża public relations. Eksperci dyskutowali o zmianach, które wymusiła pandemia, a także podejmowali kwestię wyzwań, przed którymi stają na co dzień. Paneliści rozmawiali również dużo o etyce w zawodzie PR-owca oraz o problemach polskiego PR-u. – Za nami już XXI edycja Kongresu. Cieszy mnie, że po dwóch dekadach – nawet pomimo pandemii – wciąż spotykamy się, aby w atmosferze wzajemnego szacunku i zrozumienia omawiać zmiany zachodzące w public relations oraz wymieniać się nawet istotnie rozbieżnymi poglądami. Branża potrzebuje integracji a wydarzenia takie jak Kongres PR to ułatwiają – mówi Dariusz Tworzydło, pomysłodawca i organizator Kongresu Profesjonalistów Public Relations.

Dyskusje podejmowane podczas wydarzenia zostały zdominowane przez zagadnienie jakim jest hejt. Pokazuje to, jak aktualne i narastające jest to zjawisko. W debacie Hejt – zjawisko powszechne. O niełatwej sztuce (nie)reagowania wzięli udział eksperci, którzy doświadczyli go na sobie i w organizacjach, które reprezentują – Joanna Kubik, Inspektor Referatu Prasowego w Urzędzie Miejskim w Gdańsku, Marek Kacprzak, były dziennikarz i specjalista ds. komunikacji, Ziemowit Nowak, Rzecznik Prasowy Wodociągów Kieleckich oraz Wojciech Jabczyński, Rzecznik prasowy Orange Polska. Zgodnie stwierdzili, że w przypadku hejtu emocje są najgorszym doradcą. Panel poprowadził Adam Łaszyn, CEO w Alert Media Communications, który spojrzał na hejt w inny sposób: To jest w naturze relacji ludzkich, które nie zawsze są piękne i pełne pozytywnego nastawienia. W dzisiejszym świecie nie ma obecności w sieci bez hejtu, a im wyższa popularność tym ten hejt jest większy. Nie jest to też pojęcie jednoznaczne – wg prof. Daniela Gilberta jest to część demokracji i świadczy o wolności, o tym, że możemy się wypowiadać. Hejtu nie ma tam gdzie nie ma wolności wypowiedzi.

Chociaż hejt może być uważany za przejaw demokracji i wolności słowa to jednak eksperci byli zgodni – jest to zjawisko negatywne, z którym trzeba walczyć. Ich zdaniem, ważna jest próba zrozumienia drugiej strony i podjęcie komunikacji. W niektórych przypadkach wystarczy usunięcie komentarza i zgłoszenie konta, w innych – kiedy hejter staje się bardziej agresywny – warto sprawę zgłosić na policję. – Jak spojrzymy na statystyki to widać jedną prostą rzecz, że wyrazy abusywne i fraza hejt rosną z roku na rok i moim zdaniem jest to wystarczający argument żeby powiedzieć, że hejt to nowa normalność. On będzie i będzie go coraz więcej. Musimy z tą nową normalnością żyć. Praca rzecznika i praca PR-owca zmienia się i będziemy musieli sobie z tym hejtem coraz lepiej radzić – podsumował Szymon Sikorski, CEO w Publicon podczas swojej prelekcji Hejt to nowa normalność. Kilka porad jak z nim żyć.

Do tematu hejtu odniosły się również Panelistki, które wzięły udział w debacie pt. Kobiety w komunikacji. Żaneta Czyżniewska, Członkini zarządu PSPR, doktorantka SGH mówiła o „szklanych zjawiskach” w kontekście ścieżki awansu pań i zauważyła, że nawet w branżach, które zostały zdominowane przez kobiety, to mężczyźni szybciej awansują. Jej zdaniem kluczową kwestią jest mentoring oraz wsparcie kobiet, którym już się udało osiągnąć sukces w biznesie. Joanna Kącka, Rzeczniczka Prasowa Komendanta Wojewódzkiego Policji w Łodzi stwierdziła, że pomimo tego, że zawód policjanta jest typowo męskim zawodem to jednak jest w nim miejsce dla kobiet, ponieważ ich empatia i wrażliwość bardzo pomagają np. podczas trudnych rozmów. W dyskusji wzięły również udział Beata Kopczyńska, regionalna Rzeczniczka Prasowa ZUS Województwa Śląskiego oraz Marta Andreasik, PR Manager w Huuuge Games oraz Justyna Oracz, Head of communications w Fantasyexpo Sp. z o.o. Panelistki rozmawiały też o tym, która płeć radzi sobie lepiej z hejtem i kogo ten hejt częściej dotyka. Panel poprowadziła Joanna Piwowarczyk, Ekspert ds. Komunikacji Marketingowej w Orange Polska.

Pierwszego dnia kongresu odbyła się również gala rozdania nagród I edycji Konkursu PR Wings, który ma na celu promowanie etycznych praktyk public relations. Rozdano nagrody w 13 Kategoriach, w tym m.in. Public Affairs i Lobbying, PR innowacja roku czy CSR – Największy wpływ społeczny. Uczestnicy Kongresu poznali też datę następnej edycji wydarzenia. Eksperci ds. komunikacji ponownie spotkają się w Rzeszowie już 15 i 16 września 2022 r.