„Social media, influencerzy i zabezpieczenie kryzysowe” to kluczowe tematy XIX Kongresu Public Relations.

 Media relations, e-PR oraz zarządzanie kryzysowe to najbardziej angażujące obszary działań, z jakimi na co dzień spotykają się pracownicy sektora PR w  Polsce. Eksperci z tej branży będą mieli okazję do wymiany doświadczeń w  tym zakresie podczas XIX Kongresu Profesjonalistów Public Relations, który odbędzie się w dn. 25-26 kwietnia w Rzeszowie. Znamy już prelegentów oraz program wydarzenia.

Wyniki badań ilościowych z udziałem blisko 500 specjalistów przeprowadzonych w ubiegłym roku m.in. w trakcie Kongresu Public Relations pokazały, że najwięcej osób z tej branży podczas wykonywania swoich codziennych obowiązków działa w obszarze media relations (72,9%). Na drugim miejscu znalazł się e-PR (51,4%), do którego można zaliczyć działania w social mediach, a na trzecim – crisis management (45,1%). Influencer relations na co dzień zajmuje się 11,3% badanych, jednak strategie komunikowania największych firm i marek pokazują, że współpraca z influencerami stanie się w najbliższych latach codziennością pracowników działów PR. Trendy związane ze wzrostem znaczenia influencerów dostrzegają także organizatorzy Kongresu PR, dlatego do udziału w  wydarzeniu w roli prelegentów zaprosili również praktyków z tego obszaru. Zgłoszenia na XIX Kongres Profesjonalistów Public Relations można wciąż dokonywać za pomocą formularza rejestracyjnego.

Odkryć influencera

Do pełnego zrozumienia zasad, którymi rządzi się współpraca z influencerami, niezbędne jest spojrzenie nie tylko PR-owców, ale też samych influencerów. W  związku z tym w nadchodzącym Kongresie udział weźmie m.in. Maciej Budzich z mediafun.pl. W swoim wystąpieniu przedstawi najważniejsze trendy, mechanizmy, przypadki i pułapki związane z tego typu współpracą.

Specyfika działań promocyjnych z wykorzystaniem influencerów wynika z dwóch przyczyn. Po pierwsze, influencer często jest obeznany w branży, z której wywodzi się firma bądź marka chcąca nawiązać z nim współpracę. W związku z tym może mieć już o niej wyrobione pewne zdanie, co może ułatwić lub skomplikować nawiązanie partnerstwa – mówi Maciej Budzich. – Po drugie, influencer przy każdej propozycji współpracy uwzględnia czy nie będzie ona kolidowała z wykreowanym przez niego wizerunkiem w sieci, a także bierze pod uwagę możliwą reakcję swoich fanów. Stąd istotne jest, aby osoby odpowiedzialne za ustalenie zasad współpracy już na etapie planowania dobrze dobrały influencerów i zaproponowały taką formę, która wpasuje się w ich działalność – dodaje. Zasady efektywnej promocji i komunikacji projektów przy współpracy z influencerami przybliży także Ryan Socash, Founder & Managing Director w Mediakraft TV.

Jak mówić językiem social mediów?

Czy social media są dla wszystkich? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ w sieci znajdziemy zarówno przykłady doskonale prowadzonych kampanii marketingowych czy wizerunkowych, jak i te zupełnie pozbawione profesjonalizmu. Ciekawy content to słowo klucz do sukcesu, niezależnie od tego jakiej tematyki dotyczy aktywność w mediach społecznościowych. Dobrym przykładem na to, że publikowanie z pozoru niszowych treści może okazać się strzałem w dziesiątkę jest fanpage Nadleśnictwo Baligród, Lasy Państwowe. Profil polubiło dotąd blisko 100 tys. użytkowników Facebooka, a publikowane na nim materiały, często są cytowane przez inne media elektroniczne. Case study tego projektu podczas Kongresu Public Relations przedstawią Wojciech Głuszko, Kazimierz Nóżka oraz Marcin Scelina, leśnicy z Nadleśnictwa Baligród. Temat innowacyjnego podejścia do marketingu z wykorzystaniem sieci poruszy też Stanisław Myszkowski, właściciel Game Over Cycles – Harley-Davidson oraz Yamaha. Opowie on o  międzynarodowym sukcesie w branży motocykli typu custom, który odniósł dzięki wykorzystaniu możliwości, jakie dają media społecznościowe. Zaś pomysł na komunikowanie nietypowych projektów przedstawi Michał Leksiński, rzecznik prasowy Zimowej Narodowej Wyprawy na K2.

W parze w korzyściami płynącymi z komunikacji w sieci idą nowe zagrożenia wizerunkowe. W trakcie kilku ostatnich lat kryzysy wywołane nierozważną aktywnością w mediach społecznościowych przyniosły wielu znanym firmom oraz markom straty wizerunkowe. – Planując działania w mediach społecznościowych musimy zachować szczególną czujność – mówi dr hab. Dariusz Tworzydło, Uniwersytet Warszawski, EXACTO sp. z o.o., organizator Kongresu. – Zaledwie kilka krytycznych uwag w stosunku do działań prowadzonych w mediach społecznościowych czy nieumiejętna reakcja na stawiane zarzuty mogą być zarzewiem ciągnącego się tygodniami kryzysu wizerunkowego – dodaje. Kwestie związane z zarządzaniem kryzysowym zaprezentują w trakcie kongresu m.in. Adrian Kubicki, rzecznik PLL LOT, Olaf Krynicki, Director of Communications w Samsung Electronics Polska oraz Katarzyna Wilczewska, szef komunikacji PEPCO. Oprócz ww. prelegentów gościć będziemy wielu innych ekspertów branży public relations.

Kongres Profesjonalistów PR to nie tylko ciekawe prelekcje. W trakcie drugiego dnia wydarzenia przewidziano dwa bloki warsztatowe, które poprowadzą praktycy z  PRESS-SERVICE Monitoring Mediów oraz IDEO Force. Tradycyjnie odbędzie się również sesja naukowa, której w tym roku patronują Związek Firm Public Relations, Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Tematem przewodnim sesji będą polskie standardy etyczne w public relations.