Główna sesja pierwszego dnia Kongresu związana była z tematem pomiaru efektywności działań public relations. Blok zaczął się od subiektywnego rankingu 10 wydarzeń, które wpływają na branżę public relations według Adama Łaszyna. Wśród najważniejszych zdarzeń najwyższe trzy miejsca zajęły kolejno od trzeciego miejsca: Powódź i komunikacja kryzysowa, Bitwa o OFE i Przemiany wizerunku Jarosława Kaczyńskiego.
 
Kolejnym prelegentem była dr Anna Miotk, która zajęła się obalaniem siedmiu mitów dotyczących pomiarów działań public relations. Przed pierwszą przerwą mogliśmy jeszcze usłyszeć Krzysztofa Kaczmara (Fundacja Kronenberga), który poprowadził dyskusję z Moniką Kulik (Telekomunikacja Polska) i Dariuszem Pietrkowskim (Centrum Wolontariatu) na temat zagrożeń jakie niesie za sobą niezaplanowany i mało zaangażowany wolontariat pracowniczy.
 
Po przerwie z mierzeniem efektywności w branży reklamowej zapoznał słuchaczy Marek Staniszewski z Young & Rubicam. Konsumenci potrafią docenić marki etyczne, a nieetyczne – ukarać – podkreślała Katarzyna Wierzbowska z GoodBrand i prezentowała przykłady wpadek zagranicznych marek jak i z rodzimego rynku. Jako prelegentka wystąpiła również prezes Headlines Porter Novelli Joanna Pruszyńska, która opowiedziała o mediach społecznościowych i konieczności efektywnego mierzenia działań w tym kanale. W roli przedstawicieli organizatora Kongresu – Uniwersytetu Wrocławskiego, wystąpili Maurycy Graszewicz i Szymon Sikorski. Kiedyś było jasne – mówił Maurycy Graszewicztym, co łączyło Polaków, było hasło „Bóg, Honor, Ojczyzna”. Dzisiaj o tworzeniu wspólnoty decydują marki.  Prelegenci przedstawili podejście konstruktywistyczne do badania komunikacji  i brandingu.
 
Swoje zaangażowanie w prowadzeniu profili w mediach społecznościowych pokazali Przemysław Przybylski i Sylwester Puczen z lotniska im. Fryderyka Chopina. Opowiedzieli o tym, jak social media stały się najlepszym kanałem komunikowania kryzysowego. Komunikacja samorządów – głównie miast – powinna być jednocześnie efektywna i efektowna – twierdził Sebastian Chachołek z Grupy PRC.
 
Pierwszą debatę tegorocznej edycji Kongresu poprowadził Paweł Trochimiuk, prezes ZFPR. Rozmawiał z Małgorzatą Mejer, która postawiła dosyć kontrowersyjną w branży PR-owej tezę, iż „PR jest elementem komunikacji marketingowej”. Po debacie, o skutecznej komunikacji w trakcie zeszłorocznej powodzi opowiadała rzecznik prasowy Wojewody Mazowieckiego – Ivetta Biały.
Dzisiejszy konsument jest aktywny, zdecydowany, bardziej roszczeniowy – mówiła Agata Zeman z 247PR. Paweł Romaszkan z urzędu miejskiego miasta Wrocław podczas swojego wystąpienia zwrócił uwagę na problem braku istnienia baz danych z istotnymi informacjami o miastach. Dyrektor PR z PKPP Lewiatan przedstawił case study kampanii zwycięskiej Effie Awards 2010 „Gdziekolwiek będziesz, zagłosuj”. Nie obyło się również bez poruszenia tematu employer brandingu – Katarzyna Wolska z Tieto Polska zaprezentowała case study Passion for Future, projekcie dla programistów. Na zakończenie dnia wystąpił rzecznik prasowy Komendanta Głównego Policji – Mariusz Sokołowski. Prelegent wspomniał, że musieli się nauczyć jak skutecznie komunikować w obliczu sytuacji niejednokrotnie tragicznych.
 
Równolegle do głównych obrad kongresu,  w Sali Kameralnej Zachodniej odbyła się sesja naukowa z udziałem teoretyków public relations, m.in.: Prof. Dr hab. Tomasz Goban-Klas, Maciej Zaremba, dr Maria Buszman-Witańska, dr Karina Stasiuk-Krajewska, oraz dr Magda Pieczka. Prof. Tomasz Goban- Klas zamykając sesję stwierdził, że PR nie musi być zawsze manipulacją. Spin doktorzy są rodzajem adwokatów na scenie publicznej, niezbędnych do obrony aktorów publicznych przed nadmiernymi atakami ze strony mediów.
 
Autor: Michał Olędzki